Iskolakert pályázat

Intézményünk 2019 februárjában jelentkezett az Iskolakerti Alapozó Alprogram 2019 keretén belül meghirdetett Országos Iskolakert-fejlesztési Program pályázatra és azóta lelkes kollégáknak köszönhetően tanulóink technika óra keretében számos alkalommal tevékenykedhettek a kertben. A rossz idő beköszöntése előtt ismét „benéztünk” a kertbe, hiszen a digitális munkarend bevezetése miatt az előző félévben nem volt lehetőségünk a munkálatok elvégzésére. A tanulók nagyon élvezték a munkát, kicsit kiszakadhattak a megszokott hétköznapokból, reméljük, tavasszal nem lesz akadálya a folytatásnak!

Beszámoló az iskolakert munkájáról (2022/2023-as tanév)

A 2022/2023-as tanévre már nem nyomta rá bélyegét a pandémia, azonban a korábbi évek iskolakerttel kapcsolatos nehézségei sajnos nyomot hagytak a kertben. A tavasz beköszöntével tereprendezésre került sor, majd paprika- és karalábépalánta, petrezselyemmag került az ágyásokba. A virágládákban árvácska kapott helyet. A magoncok, palánták szépen fejlődtek, azonban az időjárás viszontagságai kissé megviselték őket. Reményeink szerint az őszi betakarításig sikerül megőrizni állapotukat és bőséges terméssel örvendeztetik meg diákjainkat.

Tanulóink főként technika- és biológiaórákon munkálkodtak a kertben. Bár a tanárhiány nehézségeket okoz, terveink között szerepel az iskolakert minél sokrétűbb kihasználása, az oktató-nevelő munkába minél több területen történő bevonása. Elkötelezettek vagyunk, abban, hogy valamilyen módon minden tantárgy, műveltségterület kapcsolható az iskolakerthez, s ennek megfelelően tanulóink foglalkoztatásában nagyobb szerepet kell kapnia.

A kert hatással van a gyerekek változatosabb táplálkozására, közelebb hozza hozzájuk a természet szépségeit, feladattudatot ad, segíti a felelős, gondozói magatartás kialakulását, általa részesei lehetnek a fenntartható fejlődésnek.

Iskolánk 2022. szeptember 1-től örökös ökoiskola, ezért vegyszereket nem használunk a kert gondozása során. Tanóráinkba beépítettük a rendszeres kerti munkát, valamint a kerti tevékenységekhez kapcsolódó tantermen belüli ismereteket.  A gyerekekkel megismertettünk olyan madár- és rovarfajokat, amelyek segítik a kártevők pusztítását, a növények beporzását. Hogy ezeket odacsalogassuk, terveink között szerepel rovarhotel készítése, madáretetők és madárfürdők kihelyezése, így az élővilágbarát szemlélet jobban megvalósulna oktató, nevelő munkánk során.

Növényeinket locsolni sajnos nincs lehetőségünk, ha lenne a tulajdonunkban csapadékgyűjtő hordó, növényeink öntözését is meg tudnánk valósítani.

A komposztálás a tavalyi évhez képest jobban sikerült, azonban a komposztáló berendezésünket még mindig nem tudjuk maximálisan kihasználni.

Az iskolakert a közösségnevelés fontos színhelye, ezért a jövőben alsó tagozatos tanulóink is kapni fognak egy kisebb parcellát, hogy életkoruknak megfelelő kerti tevékenységeket tudjanak végezni benne. Az ott töltött idő nem csak munka, hanem kikapcsolódás és élmény is. A közösen gondozott, majd elfogyasztott termésnek pedig még az íze is jobb.

Az iskolakert új hagyomány megteremtésének is a színhelye lehet, miszerint ballagó nyolcadikosaink általános iskolai éveik emlékére közösen egy fát ültetnek az iskolakertbe.

A kert gondozása során a tanulók megtapasztalják, hogy két kezükkel, kitartásukkal, társaikkal összefogva mennyi mindenre képesek.

  1. június 15.

Bakosné Héja Anett

Iskolakert beszámoló 2020 tanév vége 20210824