Feladatunknak tartjuk, hogy felelősséget vállaljunk azért, hogy diákjaink megfelelő ismeretekkel, készségekkel és szemlélettel rendelkezzenek, hogy ne csak saját pillanatnyi érdekeik szerint, hanem a Föld egészének fennmaradása érdekében cselekedjenek. A felnövekvő nemzedéknek ismernie és becsülnie kell az életformák gazdag változatosságát a természetben és a kultúrában. Meg kell tanulnia, hogy az erőforrásokat tudatosan, takarékosan és felelősségteljesen, megújulási képességükre tekintettel használja. Cél, hogy a természet és a környezet ismeretén és szeretetén alapuló környezetkímélő, értékvédő, a fenntarthatóság mellett elkötelezett magatartás váljék meghatározóvá a tanulók számára. Az intézménynek fel kell készítenie őket a környezettel kapcsolatos állampolgári kötelességek és jogok gyakorlására is. Törekedni kell arra, hogy a tanulók megismerjék azokat a gazdasági és társadalmi folyamatokat, amelyek változásokat, válságokat idézhetnek elő, továbbá kapcsolódjanak be közvetlen és tágabb környezetük értékeinek, sokszínűségének megőrzésébe, gyarapításába.
A környezeti nevelés, fenntarthatóságra nevelés hosszú évek óta szignifikáns szerepet játszik iskolai életünkben. Több hasonló témájú pályázatnak is aktív részesei voltunk, pl.: 2008-tól iskolánk volt a koordinátora a Comenius Iskolai Együttműködés keretein belül kivitelezett „Waste as a Tool of Imagination” projektnek, amely környezettudatosságra nevelte a gyerekeket és lehetőséget adott nekik arra, hogy résztvevőként egy nemzetközi programban megismerjék más országok, más iskolák környezeti nevelési programját. Kitűzött célunk volt, hogy az intézmény a fenntarthatóságért végzett munkájáért és a környezetvédelmi törekvéseiért, a feltételek teljesítésével, elnyerje az Örökös Ökoiskola címet. Sikeres pályázatoknak köszönhetően 2016. január 1-től az Ökoiskola, 2022 szeptember 1-től az Örökös Ökoiskola címet kapta meg az intézmény.
Konkrét céljaink és feladataink:
• A gyermekekben hajlandóságot ébresztünk az aktív részvételre, kialakítjuk a tenni akarást a problémák megoldására, kifejlesztjük az eredményes konfliktuskezelés cselekvő képességét, aktivitást és jó együttműködést.
• Érzékennyé tesszük a gyerekeket a harmonikus környezet szépségének befogadására, élvezetére.
• Segítjük a környezeti folyamatok, összefüggések megértését, az egészség és környezettudatos életvitel kialakítását, lehetővé tesszük a természet teljességének, osztatlan egységének megérzését, az ehhez kötődő pozitív emóciók megélését, a környezetérzékenység javulását.
• Célunk az egészség megőrzésében is tudatosan és felelősségteljesen gondolkodó személyiségek kialakítása és megerősítése.
• Lehetővé tesszük a problémák, jelenségek sokoldalú megközelítésének, látásmódjának kialakítását.
• Felkészítjük a gyerekeket, hogy ha lehetőségük van választani, dönteni akkor a környezetkímélő termékeket, technológiákat részesítsék előnyben.
• Kialakítjuk a gyerekekben a károsodásokat megelőző gondolkodást, megismertetjük a gyerekekkel a takarékos és mértékletes életvitel lehetőségeit. A jelenségek természettudományos összefüggéseit bemutató tantárgyak kiemelt szerepet töltenek be a helyi tantervünkben.
• Valóságos természeti és humán környezet megtapasztalását biztosító programokat szervezünk rendszeresen: témahét, jeles napok megünneplése, terepi foglalkozások a természetismeret és az egészségnevelés tantárgy, ill. szakkörök keretében.
• Amennyiben pályázati lehetőségünk van erdei iskola szervezését is szorgalmazzuk.
• A gyermekek környezetóvó, javító tevékenységének szervezésekor bekapcsolódunk különböző természetvédelmi és civil szervezetek, valamint az önkormányzat és társintézmények munkájába. Együttműködést valósítunk meg a helyi civil szervezetekkel és az önkormányzattal.
• Célunk minél szélesebb réteget, a város lakosságát is bevonni terveinkbe és a megvalósításukba.
Intézményünk a fentebbi célokat igyekszik megvalósítani a környezeti nevelés terén. Az épületeink, tárgyi feltételrendszerünk, az iskola technikai felszereltsége, a szükséges eszközök adottak. A tanulók mindannyian részt vesznek a fenntarthatóságra nevelésben, természetesen a fejlettségüknek és tudásuknak megfelelő helyzetekben és színtereken.
Az iskola környezetéért felelősek vagyunk, hiszen az iskola iránymutató tevékenységet kell, hogy folytasson a fenntarthatóság terén a helyi közösség számára. Az I. számú épületünk előtti rekortán burkolatú pálya és a nem messze lévő szabadtéri fitness park aktív használói vagyunk, így a rendben tartásuk is a feladataink közé tartozik. Szemetet szedünk, füvet vágunk, rendezzük a területet, amikor szükséges. A III. számú épületünk előtti szoborpark rendben tartása szintén az intézmény felelősségei közé tartozik. Mindkét Polgárdi épületnél szelektív hulladéktárolókat használunk kültéren. Jenőben az iskola területén rendszeres a szemétszedés, kiemelt figyelmet fordítunk a telephely környezetének védelmére is.
Munkánk az iskolai élet minden területére kiterjed. Törekszünk rá, hogy tanulóink egységes egészként lássák a természetet, s benne az embert. Interaktív módszereket alkalmazunk a tanítási órákon és azon kívül is. Csoportmunka, önálló kísérlet, projektmódszer, problémamegoldó képesség fejlesztésére alkalmas feladatok jellemzik az iskolai életünket. A tantárgyak közötti integrációt fontosnak tartjuk, igyekszünk megteremteni a természettudományos tantárgyak összhangját is.
Tanórán, nyári táborokban megismertetjük gyerekeinkkel a természetet, gyakoroltatjuk az egyszerű, komplex természet-vizsgálatokat. Lényeges, hogy a tanulók töltsenek időt a szabadban, a természetben, ezért gyakran szervezünk iskolai vagy iskolán kívüli programokat számukra, a helyi Horgász Egyesület tavához gyakran kirándulunk, és minden évben kerékpártúrát szervezünk. Hagyományos programjaink közül néhány: karácsonyi játszóház, karácsonyi vásár, öko-farsang, a természettudományos tantárgyak vetélkedői, a tanulmányi kirándulások, Széchenyi-hét. Együtt ünnepeljük a jeles napokat pl.: az állatok világnapját, a Földünkért világnapot, a víz és a Föld, a madarak és fák napját és a környezetvédelmi világnapot. Sokat foglalkozunk az egészségneveléssel is, a tudatos vásárlás, az egészséges táplálkozás és ételpazarlás állandó témáink az egészség- és sportnapokon. A Szeretem Polgárdit Egyesület és Polgárdi Város Önkormányzata „Virágosabb Polgárdi” közösségi programjában minden évben részt veszünk. A székesfehérvári Gaja Környezetvédő Egyesület évente megrendezendő Zöld konferenciáján is több gyermek és pedagógus képviseli iskolánkat minden alkalommal. A helyi Zöld Óvoda cím birtokosával, a Polgárdi Eszterlánc Napközi Otthonos Óvodával is együttműködünk a Sulitanoda és közösségi események során, amelyek megszervezésénél a fenntarthatóság és a környezetvédelem fontos szerepet játszik.
A Komplex Alapprogram iskolánkban
A Komplex Alapprogram az 1−4. évfolyamon legalább egy osztályban és az 5. osztálytól felmenő rendszerben került bevezetésre a 2019/2020-es tanévben.
ALAPELVEK, CÉLOK, FELADATOK
Célok:
• A végzettség nélküli iskolaelhagyásra vonatkozó országos és intézményi stratégia prevenciós célú beavatkozásainak megalapozása;
• A lemorzsolódás megelőzése, tanulást támogató pedagógiai módszerek alkalmazása.
• Az iskolai nevelés-oktatás az esélyegyenlőség szempontjait figyelembe véve hozzájáruljon a tanulók személyiségének, képességeinek és készségeinek kibontakoztatásához. Segítse a szellemi, testi fejlődésüket és az egészséges életmód kialakulását. Biztosítsa a továbbtanuláshoz szükséges alapvető készségeket, az önművelés képességét.
• Transzverzális készségek fejlesztése (kritikus gondolkodás, kreativitás, kezdeményezőkészség, problémamegoldó gondolkodás, kockázatelemzés, döntéshozatal és az érzelmek kezelése).
• Tanulástámogató módszertan (tanítási stratégia) alkalmazása, melynek központi eleme a heterogén tanulócsoportokban folyó differenciált fejlesztés (Differenciált Fejlesztés Heterogén Tanulócsoportokban, DFHT), segítségével képessé váljanak a tanulók az önálló és a társas tanulásra, egyszóval: az eredményes tanulásra.
Alapelvek:
A Komplex Alapprogram megvalósítása során kiemelt jelentőségű, hogy az a koherenciát biztosító, a célokkal egybevágó alapelvekre épüljön, ezzel megalapozva az alprogramok egységes rendszerét.
A program legfontosabb alapelvei:
1) adaptivitás; 2) komplexitás; 3) közösségiség; 4) tanulástámogatás; 5) méltányosság
Komplex Alapprogram
• egységes rendszerbe ötvözi a pedagógiai gyakorlatban eddig használt differenciált fejlesztést támogató módszereket;
• alkalmazza a tanulók iskolai helyzetét, státuszát megváltoztató és ezzel a tanulási motivációt növelő Komplex Instrukciós Programot;
• különös hangsúlyt fordít a tanulók alapvető képességeinek, készségeinek kialakítására az alprogramok segítségével.
A Komplex Alapprogram jelszava: Tanulni élmény! amely magával hozza az élményalapú tanulást, ami nem valósulhat meg máshol, mint az Élménysuliban. Programunk eleme a tanulók aktív tanórai részvételének támogatása, mely a pozitív élményeken keresztül valósul meg. Ennek mozgatórúgója az interaktív, a tanulók bevonásán alapuló kreatív feladatmegoldás, az együtt tanulás élménye.
További információ a programról: https://www.komplexalapprogram.hu/