Boldog Iskola

Örökös Boldog Iskola

 A tanulók érzelmi nevelésének elősegítése érdekében iskolánk a 2016/17-es tanévben pályázott a Boldog Iskola címre, a későbbiekben pedig az „Örökös Boldog Iskola” címet is elnyertük. Iskolánk pedagógiai végcéljai, morális és funkcionális alapelveink, nevelési céljaink, a személyiségfejlesztéssel kapcsolatos pedagógiai feladataink összecsengenek a boldogságprogramban megfogalmazott célokkal:

– Tolerancia: egymás elfogadása, a közösségi lét, szolidaritás.

– Az önismereten alapuló öntudat, amely egyben a másik ember tisztelete is.

– A nyitottság, a kíváncsiság, a játék és az öröm jogának biztosítása, a szeretet.

– A problémamegoldás képességének a kifejlesztése, mert tanulni csak az élethelyzetből adódó problémák megoldásával lehet. E nélkül nem tud kifejlődni a jellem, a személyiség.

– Az egymás iránti segítőkészség, tisztelet, együttérzés élményével való gazdagodás a mindennapi gyakorlatban.

– A vitakultúra elemeinek (bírálat, önbírálat, ok-okozati összefüggések, a mások véleményére való odafigyelés, a nyelvi megformálás) folyamatos alkalmazása.

– Minél szélesebb körű önkifejezési lehetőségek biztosítása.

– A saját lehetőségek értékes erőforrásként való megélése.

– Az alapvető erkölcsi értékek megismerése, felismerése, tudatosítása és meggyőződéssé alakítása.

– A környezet egészére, önmagunkra irányuló helyes, pozitív irányú cselekvésre és aktivitásra késztető érzelmek kialakítása.

– Az identitásélmény (önismeret és autonóm világkép) kialakítása, illetve a mind jobb önismeret következtében az önépítés iránti igény felkeltése, fejlesztése. Kitartás, céltudatosság és elkötelezettség a célok megvalósításában.

A teljes Boldogságóra program 10 egymásra épülő témából áll, amelyek fokról fokra ismertetik meg a boldogság különböző összetevőit, feltételeit. Az egyes témakörök sorrendben:

1. Boldogságfokozó hála

2. Optimizmus gyakorlása

3. Kapcsolatok ápolása

4. Boldogító jócselekedetek

5. Célok kitűzése és elérése

6. Megküzdési stratégiák

7. Apró örömök élvezete

8. Megbocsátás

9. Testmozgás

10. Fenntartható boldogság

Minden résztvevő osztály havonta legalább egy boldogságórát tart, ahol feldolgozza az adott témát. Felső tagozaton az osztályfőnöki órák, alsó tagozaton beszélgető körök anyaga lehet. A témák feldolgozásánál az iskolára jellemző tanulásszervezési eljárásokat alkalmazzuk, szem előtt tartva az adaptív oktatás ismérveit.

Az iskolai munkatervben feltüntetjük a Boldog iskola program felelőseit, a program és az ezzel kapcsolatos módszertani megbeszélések az alsós és felsős osztályfőnöki munkaközösség munkatervében is megjelennek.